×
HelsinkiMissio käyttää evästeitä varmistaakseen mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt käyttöehdot ja evästeiden käytön. Lue lisää ›
Hyväksy

RESONAARIN INNOVAATIOT

Resonaarin innovaatiot

 

Resonaarin musiikkikoulu, perustettu 1998

  • Musiikkikoulu on suunnattu kehitysvammaisille ja muille erilaisille oppijoille jotka eivät syystä tai toisesta pysty tai halua osallistua nk. normaaliin musiikiopetukseen.
  • Musiikkikoulu tarjoaa tavoitteellista, taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän täyttävää musiikinopetusta erilaisille oppijoille.
  • Musiikkikoulun syntymiseen ja toiminnan muotoutumiseen ovat vaikuttaneet kuvionuottimenetelmän kehittämishankkeet vuosina 1998-2005
  • Vuonna 2018 musiikkikoulussa opiskelee jo yli 300 oppilasta. Musiikkikoulun toiminta ja laajuus on ainutlaatuista kansainvälisestikin.
  • Lue lisää musiikkikoulusta.

 

Resonaarigroup

  • Erilaisten oppijoiden (ensisijaisesti kehitysvammaisten) ammattiorkesteritoiminnan käynnistäminen ja vakiinnuttaminen
  • Vuonna 2018 Resonaarigroup-yhtyeessä työskentelee neljä päätoimista, palkattua muusikkoa. Lisäksi yhtyeessä on kolme freelance-muusikkoa.
  • Muusikoiden työnkuva on laajentunut alun soittoharjoittelusta erityismusiikkikasvatuksen kouluttajiksi, musiikkitoiminnan vertaisohjaajiksi ja keikkamuusikoiksi.
  • Resonaarigroup on toiminnallaan määrittänyt uudelleen muusikkouden tasa-arvoa ja kehittänyt kehitysvammaisten muusikoiden työnkuvaa
  • Resonaarigroupista on tullut yksi Resonaarin toimintamuoto musiikkikoulun ja asiantuntijapalvelun rinnalle
  • Lue lisää Resonaarigroupista

 

Kuvionuotit® ja menetelmän kehityshankkeet 1998 alkaen

  • Resonaarin johtajan Kaarlo Uusitalon alkuperäisidean pohjalta Resonaarissa on jatkokehitettu kuvionuottimenetelmää jossa informaatio ilmaistaan geometrisilla muodoilla ja väreillä
  • nuotinkirjoitusmenetelmä, jonka avulla kaikki voivat osallistua soittamiseen
  • uudet sovellukset, viimeisimpänä kuvionuottisopellus trumpettiopetusta varten 2016-2017
  • Lue lisää kuvionuoteista

Kuvionuottimateriaali

  • Soita mitä näet - kirja
  • Nuottikirjat. Viimeisin, Hepokatti–lastenlaulua kuvionuoteilla julkaistiin syksyllä 2017. Kuvionuottikirjoja on aikaisemmin julkaistu neljä (Kuvionuotit 1-4). Nuottikirjojen kustantaja on Kehitysvammaliiton Opike.

Erilainen oppija musiikkitoiminnassa

  • Erityismusiikkikasvatussovellukset
  • Bänditoiminnan ja instrumenttiopetuksen sovellukset
  • Yksilö-, pari-, pienryhmä- ja bändiopetusmuotojen sovellukset.
  • Pariopettajuusmalli ryhmätoiminnassa

Kuvionuotit terapiassa ja kuntoutuksessa

  • Kuvionuotit musiikkipsykoterapiassa (mm. tarinasäveltäminen)
  • Neurokognitiivisen kuntoutuksen sovellukset (motoriikka ja rytmiikka)
  • Kuvionuotit tukea antavassa musiikkiterapiassa sekä arvioinnin osana
  • Rytminen puheterapia

Erityismusiikkikasvatus- ja musiikkikasvatussovellukset (yleinen ja erityisopetus)

  • erityismusiikkikasvatussovellukset
  • kohokuvionuotit (näkövammaisten kuvionuottisovellus)
  • bänditoiminnan ja instrumenttiopetuksen sovellukset
  • erityismusiikkikasvatus-käsitteen määrittely ja teoriataustan luominen

 

Resonaarissa kehitetyt toimintamuodot ja mallit

Kulttuurinen sosiaalityö

  • uuden käsitteen luominen ja linkitys vammaistutkimukseen: musiikkitoimintaan kiinnittymisen kautta henkilö siirtyy yhteiskunnan marginaalista kohti sen keskiötä aktiiviseksi toimijaksi – ”näkymätön muuttuu näkyväksi”
  • Kaikki soittaa –liike:  musiikkia hyödyntävän kulttuurisen sosiaalityön yläkäsite

Kulttuurivallankumous

  • erityisryhmiin kuuluvan henkilön nouseminen tasa-arvoiseksi taiteilijaksi muiden suomalaisten taiteilijoiden rinnalle  

Resonaarimalli

  • Resonaarin edustamaa toimintamallia ja –filosofiaa on alettu kutsua Resonaarimalliksi

Kaikki soittaa –musiikkipalvelut: osallistavat musiikkitapahtumat joita järjestetään

  • senioreille (vanhusten palvelukeskukset ja –talot)
  • erityisryhmiin kuuluville henkilöille (liikuntaesteiset, laitoksissa asuvat, koulut ja oppilaitokset)
  • sairaalahoidossa oleville, kotisairaanhoidon ja kotihoidon palvelujen piirissä oleville
  • muille ”unohdettujen” ryhmille:  Kaikki soittaa –partion voi kutsua vaikka omaan kotiin

Seniorit soittaa - bänditoimintamallin luominen

  • Seniori-ikäisten musiikkitoiminnan pilotointi ja kehittäminen
  • Sekä musiikkikoulun omana bänditoimintana että ulkopuolisille toimijoille esiteltynä toimintamallina

Soittokaveri-vapaaehtoistoiminta

  • Soittokaveri-vapaaehtoistoiminta on vakiintunut Resonaarin toimintamuoto.
  • Toiminnan yhteydessä on syntynyt tarve ja visio toiminnan laajentamisesta (esim. Soittokaveriryhmät ja Treenikaverimalli), sekä toiminnan laajentaminen uusille toimijakentille ja vertaistoimijoiden työmuodoksi.
  • Lue lisää soittokaveritoiminnasta

Resonaarin soittotriot

  • Resonaarin soittotriot on vapaaehtoistoiminnan kaveritoimintaan kehitetty musiikkitoiminnan muoto.
  • Toimintamallia on pilotoitu Pienperheyhdistyksen Mieskaveritoiminnan mieskaveri-pikkukaveri –pareille vuonna 2013 ja vastaava pilotti on käynnistynyt Helsingin kaupungin lastensuojelun kanssa.
  • Vuonna 2015 toimintaa pilotoitiin yhteistyössä HelsinkiMission Pelastakaa sukupolvi -hankkeen mentoritoiminnan yhteydessä.

Vertaisryhmätoiminta

  • Vuonna 2013 Resonaarissa toteutettiin kehitysvammaisten musiikkitoimijoiden vertaistoimintaan liittyvä musiikkijakson ohjauskokeilu. Kehitysvammaiset muusikot ohjasivat vertaisryhmäänsä kuuluvia henkilöitä. Tämän pohjalta arvioidaan mahdollisuutta kehittää laajemminkin osallisuutta tällä alueella uuden vertaistoimintamuodon kautta.

Erityismusiikkikasvatuksen käsikirja

  • Kansainvälinen Music for All –projekti 2009-2011
  • Resonaari osallistui Euroopan Unionin Baltic Interreg IV A –ohjelman Music for All –projektiin yhdessä virolaisen Tolaram Foundationin ja latvialaisten Riga City Councilin ja Pavuls Jurjans Music Schoolin kanssa vuosina 2009-2011.
  • Projektin tuloksena valmistui ”Erityismusiikkikasvatuksen käsikirja – Musiikki kuuluu kaikille”. Kirjaan kuuluu myös Music for All -DVD, jonka aineisto on kuvattu projektin aikana jokaisessa osallistujamaassa. Music for All -materiaalipaketti on tehty projektimaiden kielillä eli suomeksi, viroksi ja latviaksi sekä verkkomateriaalina englanniksi.

Musiikkiteknologia ja erityisrymät

  • Smartboard –ympäristön sekä iPadien käyttökokeilu erilaisten oppijoiden parissa
  • Yhteistyökumppanina Wihurin rahasto, mikä on mahdollistanut laitteiden hankintaa