×
HelsinkiMissio käyttää evästeitä varmistaakseen mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt käyttöehdot ja evästeiden käytön. Lue lisää ›
Hyväksy

HelsinkiMission jouluhaaste: Älä jätä yksinäistä odottamaan

Erityisesti juhlapyhät ahdistavat yksinäisiä ihmisiä. Kun muut odottavat innolla juhlaa ja perheaikaa, yksinäisellä ei ole ketään, jota odottaa.

 – Jatkuessaan päivästä toiseen yksinäisyydestä tulee kohtalonomainen, ahdistava olotila, josta yksinäinen ihminen kipeästi haluaisi päästä irti. Pitkään jatkuva yksinäisyys on vaarallista, se jopa lisää kuolemanriskiä, sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander.

HelsinkiMissio kampanjoi marras-joulukuussa teemalla Yksinäisen aika on pitkä. Kampanja nostaa esiin yksinäisyyden haitallisuuden. Yksinäisyys heikentää suomalaisten hyvinvointia ja terveyttä voimakkaammin kuin mikään muu yksittäinen tekijä.

Kampanjalla kerätään varoja järjestön yksinäisyyden vastaiseen työhön senioreiden, nuorten ja lapsiperheiden auttamiseksi.

Yksinäisyys ei koskaan ole oma valinta

 – Yksinäisyys on aina haitallista. Yksinäisyyden tunne viestii elintärkeästä yhteenkuuluvuuden tarpeesta ja se aktivoi samoja aivoalueita kuin fyysinen kipu. Yksinäisyys ei ole sairaus, mutta siitä seuraa usein vakavia elämänlaadullisia ja terveydellisiä ongelmia kuten stressiä ja unettomuutta, riskiä ylipainoon ja sydän- ja verisuonitauteihin ja ikääntyneillä muistisairauksia. Yksinäisyys on myös yhteydessä masennukseen ja ahdistuneisuuteen, ja runsaampaan päihteidenkäyttöön, kertoo HelsinkiMission asiantuntija Jenny Julkunen.

Erityisesti nuoret aikuiset ja vanhukset kärsivät yksinäisyydestä. Suomalaisista 70 vuotta täyttäneistä 300 000 eli 30 prosenttia kokee yksinäisyyttä. 85 vuotta täyttäneistä yksinäisyydestä kärsii jo 40 prosenttia. Nuorista aikuisista 15 prosenttia eli lähes joka kuudes kokee jatkuvasti yksinäisyyden tunnetta.

– Muistetaan yksin joulua viettäviä, sukulaisia ja tuttavia vierailulla tai puhelinsoitolla. Yksinäisyyttä voi myös vähentää laajemmin osallistumalla HelsinkiMission joulukeräykseen. Lahjoitusten avulla voimme kohdata tuhansia tukea tarvitsevia ihmisiä vuosittain, sanoo Colliander.

Kampanja näkyy muun muassa Clear Channelin mainospinnoissa ja sosiaalisessa mediassa 19.11.2018 alkaen.

Kampanjan on suunnitellut Mainostoimisto Folk Finland.  Suunnittelu, tuotanto ja mediatila on saatu lahjoituksina. Tutustu kampanjaan: https://www.helsinkimissio.fi/yksinaisen-aika-on-pitka.