×
HelsinkiMissio käyttää evästeitä varmistaakseen mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt käyttöehdot ja evästeiden käytön. Lue lisää ›
Hyväksy

Nuorilta aikuisilta puuttuu mahdollisuus keskusteluapuun

Nuorten aikuisten pärjäämispaineet ovat lisääntyneet rajusti. Kovat paineet koettelevat mielenterveyttä, mutta keskusteluapua henkisiin ongelmiin on vaikea saada pääkaupunkiseudulla. HelsinkiMission Nuorten kriisipiste tarjoaa matalan kynnyksen ammatillista keskusteluapua.

– Kilpailuhenkisyys on selvästi yleistynyt. Nuorten kriisipisteelle hakeutuu valtavasti nuoria, joille menestymispaineet aiheuttavat ahdistusta ja masennusta. Moni nuori kertoo, että hänellä ei ole varaa epäonnistua, aina pitää olla paras versio itsestään, sanoo Kriisipisteen tiimivastaava Heidi Rouhiainen.

Erityisen huolissaan Rouhiainen on pääkaupunkiseudun nuorista aikuisista: he ovat väliinputoajia, joiden on lähes mahdotonta saada keskusteluapua.

Nuorten kriisipiste ja ruotsinkielinen Krisjouren för unga lievittävät pääkaupunkiseudun hälyttävää tilannetta. Ne tarjoavat nuorille helposti saatavaa keskusteluapua, joka on nuorille maksutonta. Oikea-aikaisen avun ansiosta hyvinvointi lisääntyy 60 prosentilla nuorista – ilman jatkohoitoa. Keskimäärin jo viisi keskustelukertaa riittää auttamaan nuorta.

– Auttamalla ajoissa nuoret pääsevät helpommin ja varmemmin tasapainoon. Samalla säästytään kalliilta ja pitkäkestoisilta jatkohoidoilta. Kriisipisteelle tullessaan nuori voi halutessaan esiintyä anonyymina, mikä helpottaa yhteydenottoa. Nuori voi saada kauttamme myös tukihenkilön, joka auttaa elämässä eteenpäin, Rouhiainen kertoo.

Nuori on vähän väsynyt -kampanja nostaa esille nuorten hädän

HelsinkiMissio kampanjoi touko-kesäkuussa teemalla ”Nuori on vähän väsynyt”. Kampanja nostaa esiin nuorten mielenterveyttä uhkaavat pärjäämispaineet. Kampanjalla kerätään lahjoituksia Nuorten kriisipisteelle, Krisjouren för ungalle ja tukihenkilötoiminnalle.

Kampanja näkyy muun muassa Clear Channelin mainospinnoissa ja sosiaalisessa mediassa. Siihen voi tutustua myös Kampin kauppakeskuksen keskusaukiolla torstaina 24.5.2018.

Osallistu kampanjaan: