Lahjoittaminen

Senni Loikala

24.4.2024

Yksinäisyyttä vastaan rohkealla ulkomainonnalla

Vuonna 2012 HelsinkiMissio haki vapaaehtoisia lapsiperheiden tueksi. Hätkähdyttävä kampanja herätti vahvoja tunteita ja ylitti tavoitteensa. Jo yhdessä kuukaudessa saatiin 131 hakemusta vapaaehtoiskoulutukseen, joka käynnisti uuden työmuodon, äiti- ja isämentoritoiminnan. Kuva: Clear Channel.

Kaupungin vilkkaimmilla paikoilla ihmisiä herätellään pohtimaan yksinäisyyttä puhuttelevien mainosten avulla. HelsinkiMissio ja Clear Channel tekevät pitkäaikaista yhteistyötä yksinäisyyden vähentämiseksi.

Isona minusta tulee sekakäyttäjä.

Tämä lause lukee pienen lapsen valkoisessa paidassa. Silmät ovat täynnä kyyneliä, ja ilme on hätääntynyt. HelsinkiMission koskettava ja palkittu mainoskuva tavoitti miljoonia suomalaisia näyttäviltä mainospinnoilta aina suurista kauppakeskuksista vilkkaisiin kadunvarsiin ja liikenneterminaaleihin.

Digitaalisen ulkomainonnan edelläkävijä Clear Channelille sosiaalinen vastuu on tärkeä osa yrityksen vastuullisuustyötä. Yritys on tukenut HelsinkiMission yksinäisyystyötä jo 20 vuoden ajan tarjoamalla järjestölle mainostilaa useille laajoille kampanjoille vuosittain.

− Haluamme olla mukana tukemassa tällaista tärkeää auttamistyötä. Yksinäisyys on suuri ongelma Suomessa ja meillä on medioidemme kautta mahdollisuus saada laajat ihmisjoukot pohtimaan, voivatko he auttaa kanssaihmisiä. Samalla moni yksinäisyyden kanssa kamppaileva voi rohkaistua hakemaan apua, kertoo Account Manager Mika Lievonen Clear Channelilta. 

Clear Channelin Mika Lievonen sanoo, että ulkomainonnalla voidaan vaikuttaa asenteisiin ja hyödyntää myös yksinäisyyden vähentämisessä.

HelsinkiMission ulkomainoskampanjoilla on selkeä viesti: Kuka tahansa voi vähentää yksinäisyyttä lahjoittamalla ja vapaaehtoistyön avulla, ja apua yksinäisyyteen on saatavilla.

Asenteisiin ja ilmapiiriin vaikuttamista

Joka kymmenes ihminen kärsii haitallisesta yksinäisyydestä ja sitä esiintyy kaikissa ikäryhmissä. Ongelma on niin laajalle levinnyt, että eduskunnan työryhmä on luomassa Suomeen kansallista yksinäisyysstrategiaa. HelsinkiMissio on tarjonnut maksutonta apua yksinäisyyteen jo 140 vuoden ajan.

Myös ulkomainonnan avulla voidaan vähentää yksinäisyyttä tehokkaasti ja ennaltaehkäisevästi ja se mahdollistaa ihmisten asenteisiin ja yleiseen ilmapiiriin vaikuttamisen.

− HelsinkiMission kampanjoiden sisältö on ollut erittäin vetoavaa ja vaikuttavaa. Ulkomainonta toimii yksinäisyyden esilletuomisessa tehokkaasti, sillä ihmiset törmäävät toistuvasti viesteihimme esimerkiksi kaduilla ja kauppakeskuksissa. Yhdellä kertaa koko tarina ei välttämättä avautuisi, mutta pystymme tarjoamaan nimenomaan toistoja, Lievonen sanoo.

Kokosimme alle esimerkkejä HelsinkiMission menneistä pysäyttävistä ulkomainoskampanjoista.

Voiko yksinäisyyteen kuolla? (2004)

Vuonna 2004 jättikokoiset metromainokset nostivat esiin vanhusten yksinäisyyden ja epätoivon.

Isona minusta tulee sekakäyttäjä (2013)

Kampanjan tehtävänä oli kiinnittää huomiota lapsiperheiden yksinäisyyteen ja kertoa HelsinkiMission uudesta toiminnasta, jolla koulutettiin isä- ja äitimentoreita yksinäisille perheille. Tämä kampanja oli erityisen mieleenpainuva ja lapsen herkkä kuva puhutteli ihmisiä laajasti, kiteyttää Mika Lievonen.

Vapauta yksinäisyyden vangit (2015)

”Yksinäisyyden vangit” herättivät huomiota Helsingin katukuvassa vuonna 2015.

Erilaisessa ulkomainoskampanjassa oikeat ihmiset astuivat sisään mainospilareihin Helsingin keskustassa. Viestinä oli, että yksinäisyys on kuin vankila ja ihminen haluaa vapautua siitä. Clear Channel kytki ensimmäisenä Suomessa ulkomainokseen maksupäätteen, ja sen avulla ohikulkijat pystyivät tekemään lahjoituksen ja vapauttamaan henkilön pilarista.

− Idea Vapauta yksinäisyyden vangit -kampanjassa oli oivaltava. Olemme olleet ilahtuneita siitä, miten innovatiivinen kumppani HelsinkiMissio on vuosien varrella ollut.

Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila (2020)

Moni kokee yksinäisyyttä muulloinkin kuin poikkeusaikana, muistutti HelsinkiMissio vuonna 2020, kun pandemia eristi ihmiset koteihinsa.

− Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana yksinäisyys tuli monelle esiin hyvin konkreettisesti. Tuntui koskettavalta nähdä HelsinkiMission mainoskuvissa tyhjiä katuja ja viesti siitä, että yksinäisyys on monelle valitettavasti normaali tila, Mika Lievonen kertoo.

Jotta vastassa olisi ihminen (2023)

Jotta vastassa olisi -ihminen kampanjassa vuonna 2023 hyödynnettiin verkossa tehtyjä Google-hakuja. Tehdyistä hauista havaittiin, että yksinäisyys on yleistä joka puolella pääkaupunkiseudulla Lauttasaaresta Myyrmäkeen.

Joka kuukausi 7800 ihmistä hakee verkosta apua yksinäisyyteen. Pääkaupunkiseudun kaupunginosissa kulkiessaan ihmiset törmäsivät kampanjan aikaan mainospinnoilta viesteihin siitä, miten paljon yksinäisyyttä koettiin alueella hakukoneanalytiikan perusteella.

− Toivon, että ihmiset ennen kaikkea havahtuivat ajattelemaan viestimme nähtyään, että näin paljon omassa asuinympäristössä on yksinäisiä ihmisiä. Moni yksinäinen sai varmasti myös tiedon siitä, että apua on saatavilla, pohtii Lievonen.

Pitkäaikainen yhteistyö jatkuu

Account Manager Mika Lievonen on ollut HelsinkiMission ja Clear Channelin yhteistyössä alusta asti mukana.

− Silmät ovat auenneet paljon, mitä yksinäisyystyö tarkoittaa ja miten tärkeää se on. Olen myös itse suositellut HelsinkiMission tarjoamaa apua ihmisille, jotka ovat kohdanneet haitallista yksinäisyyttä.

Clear Channel haluaa lisäksi tukea yhteisöllisyyttä tarjoamalla yksinäisille ihmisille mahdollisuuksia osallistua erilaisiin tapahtumiin. Yritys on esimerkiksi järjestänyt vapaalippuja Urheilugaalaan, HelsinkiMission joulukonsertteihin ja Resonaari-musiikkiopiston konsertteihin.

Vuosien varrella yhteistyö on kasvanut ja tiivistynyt entisestään. Lievonen toivoo, että sama suunta jatkuu myös tulevaisuudessa.

− Meillä on erittäin avoin ja hyvä yhteistyö HelsinkiMission kanssa. Olen hyvin ylpeä ja tyytyväinen, että pystymme yrityksenä tukemaan tärkeää asiaa ja myös pienillä teoilla saamaan suuria asioita aikaan.

Tule mukaan tekemään yrityksenä hyvää yksinäisyyden vähentämiseksi. Lue lisää mahdollisuuksistamme yrityksille.

Senni Loikala

24.4.2024