Myötätuntouutinen

Tia Yliskylä

1.9.2025

Kaverittomuus kalvaa: joka neljäs ammattiin opiskeleva on vailla kaveria

School to Belong -yksinäisyyskyselyssä selvisi, että joka neljännellä ammattioppilaitoksen opiskelijalla ei ole koulussa yhtäkään kaveria. Hyvät uutiset ovat, että kaikkien opiskelijoiden kokema yksinäisyys on vähentynyt ja yksinäisyyttä osataan kohdata entistä paremmin.

HelsinkiMission School to Belong -yksinäisyyskyselyn mukaan lähes joka kymmenennellä opiskelijalla ei ole yhtäkään kaveria omassa oppilaitoksessaan. Tilanne on vielä hankalampi ammatillisissa oppilaitoksissa. Niissä joka neljännellä opiskelijalla ei ole ainuttakaan kaveria.

– Kuulostaa ihan kamalalta, Tampereen seudun ammattiopisto Tredun tarjoilijaopiskelija Aino Ahvonen huokaa.

– Tosi surullista. Kyllä yksinäisyys näkyy meidän koulussa. Osa piiloutuu luokan perälle, Tredun tarjoilijaopiskelija Thengk Hunthot kertoo.

Yksinäisyyskyselyn tulos on School to Belong -ohjelman asiantuntijan Panu Janhusen mukaan hätkähdyttävä, mutta ei täysin yllätys. HelsinkiMissiossa on jo aikaisempina vuosina havaittu, että ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat kokevat enemmän yksinäisyyttä kuin muualla toisen asteen koulutuksissa.

– Se kertoo siitä, että jokin ammatillisen koulutuksen rakenteissa ruokkii ulkopuolisuutta. Ammatillisen koulutuksen periaatteisiin kuuluu yksilöllisyys, ja silloin moni jää ulkopuolelle, Janhunen sanoo.

School to Belong -yksinäisyyskyselyyn vastasi tänä vuonna 47 oppilaitosta (22 yläkoulua, 17 lukioita, 5 ammatillista oppilaitosta ja 3 korkeakoulua). Kyselyyn vastasi noin 3800 oppilasta ja opiskelijaa, 800 henkilökunnan edustajaa ja yli 850 huoltajaa. Lue koko tulosraportti täältä.

Kaverittomuutta voidaan ratkoa ryhmäytymisellä

Tredun kampuskoordinaattori Jussi Palovaara pitää ryhmäytymistä avainasemassa, kun kaverittomuuden pulmaa ryhdytään ratkomaan.

– Oppilaitoksen henkilökunnan tulee tunnistaa esimerkiksi ulkopaikkakunnalta tulevat nuoret ja saada koko ryhmä toimimaan hyvin heti alkuvaiheessa. Myös koulun ulkopuolinen apu voisi olla tarpeen, Palovaara pohtii.

Jokin ammatillisen koulutuksen rakenteissa ruokkii ulkopuolisuutta.”

Panu Janhunen muistuttaa, että kaverittomuuden ratkaisemiseen tarvitaan koko kouluyhteisöä. Ryhmäytymiseen ja yhteisöllisyyteen kannattaa panostaa. Lisäksi opiskelijoita tulee kannustaa huomioimaan toisiaan omaa kaveripiiriään laajemmin.

Tredun opiskelijat Aino Ahvonen ja Thengk Hunthot peräänkuuluttavat rohkeutta.

– Kavereita saa tosi helposti, kun vaan menee jonkun viereen ja alkaa puhumaan. Tarvitaan ripaus rohkeutta, Ahvonen vinkkaa.

– Kannattaa kysellä muiden nimiä ja aloittaa keskustelut. Vähän hymyä ja katsekontaktia, Hunthot kannustaa.

Aino Ahvonen peräänkuuluttaa rohkeutta tutustua uusiin kavereihin.

Opiskelijoiden kokema yksinäisyys on vähentynyt, muttei tarpeeksi

School to Belong -yksinäisyyskyselyn perusteella oppilaiden ja opiskelijoiden kokema yksinäisyys on vähentynyt. Viime vuonna 17 % vastaajista koki itsensä yksinäiseksi, tänä vuonna enää 14 %.

Yläkouluissa ja lukioissa yksinäisyyden kokemus on laskenut koronaa edeltävään aikaan, mutta ammatillisissa oppilaitoksissa yksinäisyys on yhä hälyttävän korkealla tasolla.

Haitallista yksinäisyyttä oppilaitoksessaan kokee yläkoululaisista 10 %, lukiolaisista 10 %, ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 22 % ja korkeakouluopiskelijoista 33 %. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden yksinäisyys on lisääntynyt kolme prosenttiyksikköä viime vuoteen verrattuna.

Thengk Hunthot on huomannut, että ujoimmat opiskelijat piiloutuvat luokan perälle.

Yksinäisyyttä osataan kohdata entistä paremmin

Yksinäisyyskyselyyn vastanneista henkilökunnan edustajista 66 % kokee, että heillä on osaamista kohdata opiskelijoiden yksinäisyyttä. Lukema on kasvanut kuudella prosenttiyksiköllä vuodesta 2022, jolloin ensimmäinen School to Belong -yksinäisyyskysely toteutettiin.

Myös opiskelijoiden omat taidot yksinäisyyden vähentämiseen ovat vahvistuneet. Lisäksi yksinäisyydestä puhutaan aikaisempaa enemmän.

Tredussa osaamisen lisääntyminen näkyy esimerkiksi keskusteluissa.

– Meillä on nykyään valmiuksia ottaa yksinäisyys puheeksi. Kaikki opettajat ovat nyt helpommin lähestyttäviä, kampuskoordinaattori Jussi Palovaara sanoo.

Kaikki opettajat ovat nyt helpommin lähestyttäviä.”

HelsinkiMission asiantuntijan Panu Janhusen mukaan yksinäisyyden ongelma onkin tunnistettu monessa oppilaitoksessa.

– Yksinäisyyden kokemukset nähdään isona ongelmana, johon halutaan vaikuttaa. Yksinäisyyden vähentäminen parantaa myös oppimistuloksia.

Jussi Palovaaran mukaan Tredun opettajat ovat koulutuksen ansiosta helpommin lähestyttäviä.

School to Belong -yhteistyö on hyödyllistä

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on tehnyt jo useamman vuoden yhteistyötä School to Belong -ohjelman kanssa yksinäisyyden vähentämiseksi.

– Henkilökunta huomaa opiskelijoiden yksinäisyyden aikaisempaa selvemmin. Saamamme koulutuksen ansiosta varmuus tarttua aiheeseen on lisääntynyt, Jussi Palovaara kertoo.

Minusta tuntuu, että porukasta on tullut avoimempaa.”

Hyvä suuntaus näkyy myös opiskelijoille.

– Viimeisimmässä tutor-tapahtumassa huomasin, että aika moni tutustui uusiin kavereihin, Thengk Hunthot sanoo.

– Minusta tuntuu, että porukasta on tullut avoimempaa ja yhteisöllisempää, Aino Ahvonen arvioi.

HelsinkiMission asiantuntijan Panu Janhusen mukaan School to Belong -yhteistyön hyödyt näkyvät selvästi. Pidempään mukana olleissa lukioissa koetaan huomattavasti vähemmän yksinäisyyttä kuin muissa oppilaitoksissa.

– Joissakin oppilaitoksissa haitallinen yksinäisyys on vähentynyt jopa 10 prosenttiyksikköä yhteistyömme aikana. Olemme osanneet tehdä oikeita asioita.

Olemme osanneet tehdä oikeita asioita, toteaa Panu Janhunen.

Lue lisää: School to Belong -yksinäisyyskyselyn tulokset 2025

HelsinkiMissio haluaa olla tukemassa oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia ja vähentämässä yksinäisyyttä yhdessä oppilaitosten kanssa. Vuodesta 2022 toiminut School to Belong -ohjelma tarjoaa oppilaitoksille tukea yksinäisyyden vähentämiseen muun muassa koulutusten, valmiiden materiaalien ja yhteisöllisten tempausten avulla.

School to Belong -yksinäisyyskysely:

  • HelsinkiMissio toteutti School to Belong -yksinäisyyskyselyn keväällä 2025. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 47 oppilaitosta, joiden joukossa oli yläkouluja, toisen asteen oppilaitoksia ja korkeakouluja.
  • Edelliset kyselyt tehtiin vuosina 2024, 2023 ja 2022.
  • Tämän vuoden kyselyyn vastasi kaikkiaan 3800 oppilasta ja opiskelijaa, noin 800 oppilaitosten henkilökunnan jäsentä ja yli 850 huoltajaa.
  • School to Belong -ohjelma tarjoaa oppilaitoksille tukea yksinäisyyden vähentämiseen muun muassa koulutusten, valmiiden materiaalien ja yhteisöllisten tempausten avulla.
  • Lukuvuonna 2025–26 ohjelmaan osallistuu 169 oppilaitosta ja toimipaikkaa eri puolilta Suomea.

Tia Yliskylä

1.9.2025