Koko koulun


yhteinen missio


School to Belong monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vahvistaa yhteisöllisyyttä ja ehkäisee yksinäisyyttä yläkoulussa. MOK on luotu kouluille avuksi School to Belong –ohjelman toteuttamiseen luontevana osana opetussuunnitelman mukaista opetustyötä. Oppimiskokonaisuudessa oppilas perehtyy yhteisöllisyyteen ja yksinäisyyteen ilmiöinä oppiainerajat ylittäen eri näkökulmista. Monialaisen oppimiskokonaisuuden materiaalit ladattavissa kirjautumalla sisään.

Ryhmä nuoria istumassa ja juttelemassa koripallokentän laidalla.

Monialainen oppimiskokonaisuus hyvinvoinnin tukemiseksi

Oppimiskokonaisuuden aikana oppilas tutustuu tunteiden käsittelyn työkaluihin ja oppii vahvistamaan kaveritaitoja. Kokonaisuus lisää oppilaiden ymmärrystä ja tietoisuutta yksinäisyydestä ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Monialainen oppimiskokonaisuus vahvistaa turvallista kouluyhteisöä, jossa jokaista arvostetaan ja jokaisella on hyvä olla. Kokonaisuus tarjoaa opetussuunnitelman sisältötavoitteiden mukaiset valmiit materiaalit ja tehtäväehdotukset opetuksen toteuttamiseen.

School to Belong MOK tiivistetysti

  • Monialainen oppimiskokonaisuus yhteisöllisyyden vahvistamiseksi ja yksinäisyyden ehkäisemiseksi yläkoulussa
  • Suomenkielisille School to Belong-ohjelmassa mukana oleville yläkouluille (lukuvuonna 25–26 myös ruotsinkielisille yläkouluille)
  • Voidaan toteuttaa koko koulun kesken tai vain tietyllä luokka-asteella
  • Useamman peräkkäisen päivän kokonaisuus tai pidemmän aikavälin projekti
  • Koostuu School to Belong -oppitunneista, oppiainekohtaisista tehtävistä sekä teemapäivästä
  • Kehittää monipuolisesti laaja-alaisen osaamisen alueita (L1-L7)

MOK lyhyesti

School to Belong MOK sisältää

Oppiainekohtaiset tehtävät

Äidinkieli ja kirjallisuus
Terveystieto
Englanti
Kuvataide

School to Belong -oppitunnit

Ystävällisyys
Ystävyys
Yksinäisyys
Itsemyötätunto

School to Belong -teemapäivä

Paneelikeskustelu
Yhteisöllisyyttä edistävät työpajat
Kaverikorneri

Oppilaan työkirja

Tavoitteet
Muistiinpanot
Itsearvionti

Nuoret lohduttavat toisiaan Nuoret lohduttavat toisiaan

Opettajan ohjeet

Opettajan ohjepaketti sisältää kaiken tiedon, mitä tarvitset School to Belong -monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamiseen yläkoulussa. Monialaisen oppimiskokonaisuuden materiaalit ladattavissa kirjautumalla sisään.

Ryhmä nuoria istumassa ja juttelemassa koripallokentän laidalla. Ryhmä nuoria istumassa ja juttelemassa koripallokentän laidalla.

School to Belong -oppitunnit

School to Belong -oppitunneilla perehdytään oppimiskokonaisuuden keskeisiin teemoihin ja käsitteisiin. Oppitunnit koostuvat aiheeseen liittyvistä faktatiedosta ja teoriasta, sekä erilaisista keskustelutehtävistä. Kokonaisuuteen kuuluu neljä 75 minuutin oppituntia. Monialaisen oppimiskokonaisuuden materiaalit ladattavissa kirjautumalla sisään.

Yksinäinen nuori skeittipuistossa Yksinäinen nuori skeittipuistossa

Oppiainekohtaiset tehtävät

Oppiainekohtaiset tehtävät sisältävät OPSin mukaiset valmiit materiaalit ja tehtäväkokonaisuudet oppituntien toteuttamiseksi. Materiaalit on suunnattu neljälle eri oppiaineelle: äidinkieleen ja kirjallisuuteen, terveystietoon, englantiin ja kuvataiteeseen. Materiaalista opettaja voi koota ryhmälle sopivan kokonaisuuden. Monialaisen oppimiskokonaisuuden materiaalit ladattavissa kirjautumalla sisään.

  • Äidinkieli ja kirjallisuus
  • Terveystieto
  • Englanti
  • Kuvataide

School to Belong -teemapäivä

School to Belong MOK huipentuu teemapäivään. Teemapäivän tarkoituksena on tuoda kokonaisuuden lopuksi oppilaat yhteen yhteisen yhteenkuuluvuutta vahvistavan toiminnan kautta. Koulu voi toteuttaa teemapäivän haluamallaan tavalla riippuen käytettävissä olevasta ajasta ja resursseista. Monialaisen oppimiskokonaisuuden materiaalit ladattavissa kirjautumalla sisään.

Ehdotamme teemapäivälle seuraavaa sisältöä:

  • koko koulun yhteinen aamunavaus
  • koko koulun yhteinen paneelikeskustelu
  • tukioppilaiden (tai vastuuoppilaiden) pitämä kaverikorneri
  • oppilaiden ideoimia työpajoja

School to Belong -työkirja

Oppilailla on käytössään School to Belong -työkirja, mikä kulkee mukana koko oppimiskokonaisuuden läpi ja toimii osana formatiivista arviointia. Oppilas kirjaa työkirjaan oppimiskokonaisuuden tavoitteet ja tekee kokonaisuuden lopuksi itsearvioinnin. Työkirjaan oppilas kirjaa myös ajatuksiaan ja oivalluksiaan MOK:in aikana. Monialaisen oppimiskokonaisuuden materiaalit ladattavissa kirjautumalla sisään.