Uutinen
500 000 kokemusta yksinäisyydestä – HelsinkiMissio kerää varoja yksinäisyyden vähentämiseksi
Joka kymmenes suomalainen kärsii haitallisesta, pitkäkestoisesta yksinäisyydestä. Se tarkoittaa, että Suomessa on yli 500 000 yksinäistä, joille yksinäisyyden kokemus tuo surua ja tuskaa päivittäin. Jatkuva yksinäisyys on vakava terveydellinen riski ja aina vakava inhimillinen kokemus. HelsinkiMissio kerää varoja 22. huhtikuuta starttaavalla kampanjalla yksinäisyyden vähentämiseksi.
Eri elämänvaiheissa yksinäisyys näyttäytyy eri lailla. Nuorten yksinäisyys voi merkitä porukan ulkopuolelle jäämistä. Pienten lasten vanhemmat voivat jäädä ilman turvaverkkoja ja apukäsiä. Vanhus saattaa viettää päiviäkin puhumatta kenellekään puolison kuoltua.
Koska yksinäisyyden kokemukset ovat yksilöllisiä, tarvitaan monipuolista apua. HelsinkiMissio tarjoaa 30 palvelua yksinäisyyden vähentämiseksi. Apu voi tarkoittaa esimerkiksi keskusteluapua nuoren kriisissä, perhekaveria ruuhkavuosien keskellä tai kävelyseuraa vanhukselle.
– Päivittäin näemme, kuinka yksinäisyys heikentää hyvinvointia. Olemme huolestuneita, että etenkin pitkäkestoisen yksinäisyyden kokemukset ovat lisääntyneet nuorilla ja vanhuksilla. HelsinkiMission palveluille on kasvava tarve ja siihen haluamme vastata, sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander.
HelsinkiMission toiminta todennetusti lisää ihmisten hyvinvointia ja osallisuutta sekä vähentää yksinäisyyttä. Se on myös kustannustehokasta.
– SROI-analyysin avulla on arvioitu, että esimerkiksi nuorten palveluihimme sijoitettu euro tuottaa itsensä takaisin jo samana vuonna, jolloin parhaimmillaan yhteiskunnalliset hyödyt ovat kaksinkertaistuneet.
Lahjoita, jotta olisi joku, joka kuuntelisi ja jolle jutella. Lahjoitusten avulla voimme auttaa.
Tänä keväänä HelsinkiMissio nostaa esiin yksinäisyyden vaikutuksia ja kertoo, miten lahjoittamalla voi vaikuttaa yksinäisyyttä kokevan tilanteeseen konkreettisesti. Lahjoitusten avulla yksinäinen nuori voi saada kaverin, vanhus jutteluseuraa ja lapsiperhe tukea arkeen.
Kampanjalla kerätään varoja HelsinkiMission yksinäisyyttä vähentävään työhön, joka on valtakunnallista, tutkitusti tuloksellista ja kustannustehokasta. Lahjoitusten tarve on suurempi kuin koskaan.
– HelsinkiMission rahoituskokonaisuudessa lahjoitusten osuus on erittäin tärkeä. Sote-järjestöjen valtioavustusten leikkaukset heikentävät HelsinkiMission mahdollisuuksia tarjota toimintaa ja palveluita nykyisessä mittakaavassa. Toimintamme laajuus riippuukin entistä enemmän lahjoitusvaroista.
Vuonna 2023 HelsinkiMission toiminnassa ja palveluissa kohdattiin nuoria, aikuisia, lapsiperheitä, ja senioreja yli 130 000 kertaa ammattilaisten ja yli 1000 vapaaehtoisen voimin.
– Jotta voimme auttaa yhtä laajasti ja tehokkaasti myös tulevaisuudessa, tarvitsemme yhä enemmän yksityishenkilöiden, yritysten ja säätiöiden tukea. Jokainen lahjoitus on tärkeä ja vaikuttava – lahjoitusten avulla vähennämme yksinäisyyttä, Colliander vetoaa.
Kampanja näkyy laajasti muun muassa katukuvassa Clear Channelin lahjoittamissa mainospinnoissa, sosiaalisessa mediassa ja verkossa. Kampanjan suunnittelu on saatu lahjoituksena Columbia Roadilta.
Lahjoitukset mahdollistavat 30 palvelua yksinäisyyden vähentämiseksi, muun muassa:
NUORILLE:
• Keskustelu- ja kriisiapu – ammattiapua yksinäisyyteen
• Koulutetun vapaaehtoisen tukea arkeen
• Keskusteluryhmät itsemyötätunnon opetteluun
AIKUISILLE:
• Yksinäisyyden keskusteluapu – ammattiapua yksinäisyyden kohtaamiseen
• Perjantaipuhelimesta jutteluseuraa
• Perhekaverin tukea arkeen
SENIOREILLE:
• Seniorikaverin tukea ja läsnäoloa
• Keikka-apua arjen haasteisiin
• Aamukorva-puhelin aamun yksinäisiin hetkiin