Seniorit

LAURA PÖRSTI

Lukuaika:

2min

21.3.2019

Tietokonetunti kotisohvalla

Kun Harry Veijanen halusi oppia lähettämään sähköpostia, kotiovelle ilmestyi digineuvoja Osmo Saarelma. HelsinkiMission ja Helsingin kaupunginkirjaston Kotikirjaston kokeilussa tavoitettiin niitä digineuvontaa kaipaavia, joille kotoa poistuminen on vaikeaa.

Katajanokkalaisella keittiönpöydällä on tabletteja ja tabletti. Edellisiä Harry Veijanen, 88, tarvitsee lukuisten vaivojensa taltuttamiseksi. Jälkimmäinen soi joka ilta kello kuusi. Soittaja on hoitaja, joka varmistaa, että Veijasella on kaikki kunnossa.

– Jos en ilmaannu kameran eteen, hän soittaa kännykkään, Veijanen kertoo.

Muuta hän ei tabletilla tee. Tietokoneelle hänellä on enemmän käyttöä, sillä hoitajakontaktin lisäksi moni muukin asia pitää nykyään hoitaa netissä.

Harry Veijasen Skype-yhteydestä katosi mystisesti ääni. Vapaaehtoinen digiopas Osmo Saarelma sai asian kuntoon.

– En oikeastaan käytä tietokonetta, vaan sen tuomia palveluja, Veijanen täsmentää.

Hän maksaa koneellaan laskuja ja käyttää Omakantaa. Skypeä hän tarvitsee joka sunnuntai kello 12. Silloin on sovittu puhelu tytärten kanssa. Toinen heistä asuu Saksassa, toinen Norjassa. Ulkomailla Veijasella on jo lapsenlapsenlapsiakin.

Kertaus on opintojen äiti

Harry Veijanen ei enää juuri pääse kotoa liikkeelle, mutta hän on ahkera lukija ja lainaa kirjoja Helsingin kaupunginkirjaston Kotikirjaston kautta. Se tuo Veijasen puhelimitse valitsemat kirjat kotiin punaisessa kassissa kerran kuussa ja hakee vanhat samalla pois.

Kotikirjaston kautta tuli myös tarjous digiavusta kotiin. Veijanen tarttui siihen heti.

– Halusin oppia lähettämään sähköpostia tyttärilleni ja monipuolistaa tietokoneen käyttöäni.

Joidenkin viikkojen kuluttua digiapupyynnöstä oven takana seisoi Osmo Saarelma. Hän jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle ja lähti mukaan HelsinkiMission vapaaehtoiseksi vaimonsa esimerkistä. Koska kokemusta tietokoneiden parissa oli useammalta vuosikymmeneltä, hän halusi keikkailla nimenomaan digiauttamisen merkeissä.

– Harryn kanssa kävimme läpi sähköpostin lähettämistä ja pankin lähettämän tunnuslukulaitteen toimintaa. Molemmat olivat halvatun monimutkaisia systeemejä, Saarelma tunnustaa.

Veijanen sanoo Saarelman avusta olleen suuren hyödyn, mutta kertausta tarvitaan.

– Kun on saanut oppitunnin, pitäisi heti alkaa käyttämään saamaansa oppia. Muuten asiat unohtuvat.

Kirjasto ja järjestö hyötyvät toisistaan

Harry Veijasen ja Osmo Saarelman kohtaamisen mahdollisti HelsinkiMission ja Helsingin kaupunginkirjaston Kotikirjaston yhteinen digineuvontakokeilu viime syksynä.

Kotikirjaston asiakkaat ovat niitä helsinkiläisiä, jotka harrastavat lukemista mutta eivät voi asioida lähikirjastossa jonkin toimintarajoitteen takia. Monet ovat iäkkäitä, joiden on vaikea päästä kotoa liikkeelle – sellaisia, kuin Harry Veijanen.

– He ovat usein sellaisessa katveessa, että on vaikea saada tietoa palveluista, vaikka niitä olisikin olemassa. Kaikilta osallistuminen kirjastoissa tai palvelukeskuksissa järjestettävään digineuvontaan ei onnistu, tietää Kotikirjaston johtaja Karoline Berg.

Kolme kuukautta kestäneessä pilottikokeilussa kaikki Kotikirjaston nelisensataa asiakasta saivat lainojensa mukana tiedotteen mahdollisuudesta pyytää kotiin vapaaehtoinen digiopas. Oppaat valikoituivat HelsinkiMission kouluttamista keikka-auttajista, sellaisista kuin Osmo Saarelma.

– Meille selvisi jo vuoden 2016 asiakaskyselyssä, että kotona tarjottavaa digiapua kaivattaisiin, mutta meillä ei ole ollut omia resursseja sen järjestämiseen. Voimme kuitenkin toimia linkkinä apua tarvitsevien ja auttajien välillä ja tarvittaessa osallistua opastajien valmentamiseen, Berg sanoo.

Helsingin kaupunginkirjaston Kotikirjasto tuo Veijasen puhelimitse valitsemat kirjat kotiin punaisessa kassissa kerran kuussa ja hakee vanhat samalla pois.

Kotikirjasto kokeili kotiin tarjottavaa digiapua jo vuonna 2017 osana valtakunnallista hanketta. Sen päätyttyä haussa oli sopiva yhteistyökumppani. HelsinkiMissio sopi tarkoitukseen hyvin, sillä siellä digiapua oli annettu keikka-avun nimissä aiemminkin.

Kokemukset pilottikokeilusta olivat niin hyvät, että toiminta jatkuu toistaiseksi.

Kun appi kaatuu, niin päivitellään

Osmo Saarelma tekee digiapukeikkoja pari kertaa kuussa. Joskus kyse on vain laitteen asennuksesta, mutta monesti myös käytön kanssa on ongelmia.

– Digitaaliset palvelut ovat käteviä, jos tekee yhtä asiaa, mutta haastavuus lisääntyy heti, kun joutuu toimimaan erilaisilla käyttöliittymillä, Saarelma tietää.

Harry Veijanen kokee, että opittavaa tietokonemaailmassa riittää. Milloin jokin kuvake siirtyy oudosti, milloin kone ilmoittaa tahtovansa päivittää jotakin.

– Kone saattaa käyttää tuttuja suomenkielisiä sanoja, mutta en ymmärrä niiden merkitystä siinä yhteydessä lainkaan, Veijanen sanoo. 

Molempia miehiä naurattaa stand-up-koomikko Ismo Leikolan sketsi sanonnoista ennen vanhaan. Se muistuttaa, miten sellaiset sanat kuin appi, kaatuminen, palkki ja päivitykset ovat muuttaneet nettimaailman myötä merkitystään.

Juuri nyt ongelmana on se, että Veijasen Skype-yhteydestä on kadonnut ääni. Sunnuntaipuhelut tyttärille ovat katkolla. Saarelma ratkoo asiaa haastattelun lomassa.

– Pitäähän se panna kuntoon, hän sanoo.

Harry Veijasen arvio palvelusta on selväsanainen.

– Luojan kiitos, että on tällaisia ihmisiä, jotka auttavat!

LAURA PÖRSTI

21.3.2019