Seniorit
Yritykset mukaan digitalkoisiin
HelsinkiMission digihankkeen projektipäällikkö Sirpa Hirvonen käärii päivittäin hihat unelmansa toteutumiseksi: senioreille pitää avata ovet digimaailmaan.
Eri lähteiden mukaan jopa puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta elää digiosaamisen katvealueella. Haaste on kutkuttavan suuri.
– Etsimme yrityksiä ja ihmisiä, kannustamme kaupunkia, yrityksiä ja järjestöjä yhteistyöhön, HelsinkiMission digihankkeen projektipäällikkö Sirpa Hirvonen lupaa.
– Jokaiselle suomalaiselle on luvassa oma sähköinen postilaatikko. Lääkäriasioita hoidetaan jo verkossa. Moni, joka ei enää pääse kirkkoon, katsoo jumalanpalveluksen tabletin välityksellä, silloin kun haluaa.
Sosiaalinen kanssakäyminen lähipiirin kanssa mullistuu, kun vanheneva väestö saa laitteet, joilla pitää yhteyttä läheisiin ihmisiin, uskoo Hirvonen.
Itsestään se ei tapahdu. Tarvitaan resursseja, rahaa, laitteita, opastustiloja, asiantuntija-apua, koulutusta, tiedottamista.
– Olemme aloittaneet muun muassa yritystapahtumat, joissa yritysten henkilöstö opastaa senioreja digiasioissa. Näitä tapahtumia olisi hyvä saada runsaasti lisää, Hirvonen toivoo.
SENIORI OPPII, KUN ASIA KIINNOSTAA
Keväällä 2017 palvelutalo Ceciliassa pantiin yritysten tuella toimeen maksuton digikurssi. Kurssille osallistui seitsemän senioria, jotka saivat kotiinsa tabletin ja ohjaajan. Laitteisiin asennettiin Pieni piiri -palvelu, joka toi tärkeimmät ihmiset ja palvelut kotiin. Laite toimi osaamisen mukaan helppokäyttöisenä tablettina. Töitä tehtiin tunti kerrallaan viitenä eri päivänä, ja se oli hauskaa molemmista osapuolista: seniorit saattoivat kokea oppimisen ja opastajat auttamisen iloa.
– Huomasimme jälleen, että ikä ei ole este oppimiselle – nuorin kurssille osallistunut oli 72-vuotias, Hirvonen kertoo.
Kun konsepti toimi, digineuvontaa aletaan järjestää myös muissa palvelutaloissa. Palvelutalo Sagassa Malmilla on jo pantu pystyyn digiopastuspisteitä. Niissäkin neuvottiin senioreja henkilökohtaisesti askarruttavissa kysymyksissä ja perehdytettiin vakioasioissa: valokuvia tietokoneelle, verkko-ostoksia, huokeita matkalippuja, somen alkeita.
Viime vuonna vapaaehtoiset tekivät yli sata kotikäyntiä digiasioissa. Kuluvana vuonna kotikäynnit ovat kasvaneet reippaasti.
– Vireillä on opiskelijoiden saaminen digiavuksi senioreille. Kun on hauskaa yhdessä, innostuu kokeilemaan uutta.
YRITYKSILLÄ HUIKEA PANOS ANNETTAVANA
Yritysten panos ikääntyvien digitalkoissa on olennainen osa HelsinkiMission hanketta. Esimerkiksi OP ja Telia ovat näyttäneet mallia.
– Työntekijän antama päivä vapaaehtoistyöhön kertoo yrityksen arvoista. Se on myötätunnon osoitus, yhteiskuntavastuuta ja sitoutumista yhteiseen savottaan.
Tänä vuonna yritysten digitapahtumiin on osallistunut puolensataa senioria.
– Rohkaisen yrityksiä ottamaan yhteyttä meihin vaikka Suomi 100 -hengessä. Vastalahjaksi saa hyvää mieltä, Sirpa Hirvonen innostaa.