Blogi

Silva Saulio

15.5.2023

Nuoret näkevät toisiaan harvemmin kuin ennen – School to Belong lisää yhteisöllisyyttä kouluissa

Ohjelmavastaava Silva Saulio, School to Belong

Ensimmäinen School to Belong -ohjelman vuosi on pian ohitse. Olemme tehneet matkaa yksinäisyyden lieventämiseksi lähes 50 oppilaitoksen kanssa, ja ensi lukuvuonna oppilaitosten määrä tuplaantuu.

Koulut ovat nuorille tärkeitä paikkoja, joissa luodaan jopa elinikäisiä ystävyyksiä ja koetaan yhteisöllisyyttä. Toisaalta kouluissa myös korostuvat ulkopuolisuus ja yksinäisyyden kokemukset.

Vasta julkaistun Nuorisobarometrin (2022) mukaan ystävät ovat nuorten suurin yksittäinen mainittu apukeino vaikeista tilanteista selviytymiseen. Samalla vuoden 2022 School to Belong -yksinäisyyskyselyssä 26 % nuorista koki, ettei heillä ollut omaa läheistä ystävää. Yksinäisyyttä kokeva nuori voi jättää tulematta kouluun ja hänellä voi olla suurempi riski sairastua masennukseen tai ahdistushäiriöön.

Puhelimen näyttö ei korvaa kaverin kanssa vietettyä aikaa

Yksinäisyyden kokemukset ovat lisääntyneet samalla, kun kavereiden tapaamistiheys on harventunut. Nuorisobarometrin mukaan alle 20-vuotiaista 60 % tapaa kavereitaan päivittäin, kun alle 30-vuotiaista enää 19–28 % on päivittäisessä kasvokkaisessa kontaktissa kavereiden kanssa. Trendi on ollut laskusuhdanteinen jo pitkään, mutta nyt romahdus on erityisen suuri vuoteen 2015 verrattuna. Koronapandemian aiheuttamaa eristäytyneisyyden satoa korjataan vielä pitkään.

Vaikka digitaalinen vuorovaikutus on tullut jäädäkseen, ei se korvaa fyysisen kanssakäymisen tai edes puhelimessa puhumisen hyötyjä yksinäisyyden vähentämisessä.

Nuorisobarometri on mitannut nuorten yhteydenpitotapoja vuodesta 2015 alkaen. Hieman yllättävää oli, että päivittäin tapahtuva yhteydenpito netin kautta ei ole lisääntynyt viime vuosina. Sen sijaan soittelu kavereille on vähentynyt selvästi samalla aikavälillä. Kun vuonna 2015 jopa 62 % alle 20-vuotiaista nuorista oli lähes päivittäisessä puhelinyhteydessä kavereiden kanssa, oli lukema viime vuonna vain 35 %.

School to Belong luo ystävyyden mahdollisuuksia

School to Belong -ohjelma ei voi tuoda ystävää kotiovelle, mutta se auttaa kouluyhteisöjä tunnistamaan yksinäisyyttä ja luomaan ystävyyden paikkoja sinne, missä niitä ei ensin huomaa. Tutustumisen mahdollisuuksia on jokaisella oppitunnilla, kunhan niitä malttaa huomata. Jo ryhmä- ja paritöiden teettäminen opettajan valitsemilla kokoonpanoilla voi synnyttää kipinän uuteen kaveruuteen.

Tärkein tehtävämme on muistuttaa, että yksinäisyyteen on saatavissa apua. Se käy ilmi myös Nuorisobarometrin vastauksissa: kun kysyttiin mistä nuori on saanut apua vaikeista tilanteista selviytymiseen, palvelut saivat kolmanneksi eniten mainintoja. Osana School to Belong -ohjelmaa olemme tuoneet nuorten tietoisuuteen Nuorten kriisipistettä ja sen maksutonta keskusteluapua sekä tukihenkilötoimintaa.

Nuorten avunhuudot on kuultu ja niihin reagoidaan – yhdessä. Yli sata oppilaitosta ympäri Suomen on lähdössä School to Belong -ohjelmassa kääntämään yksinäisyyden kasvutrendiä toiseen suuntaan. School to Belong -sertifikaatti on merkki siitä, että tässä koulussa yksinäisyys otetaan vakavasti.

Silva Saulio

15.5.2023