Seniorit

SAKARI SARKIMAA

Lukuaika:

1min

22.12.2017

Älä heitä vanhusta roskikseen

Kuka täällä uskaltaa vanheta, kysyy HelsinkiMission provosoiva kampanja.

Minuutin pituisessa kampanjan mainosfilmissä äiti ja aikamiespoika vievät leppoisasti hymyillen ja jutellen talousroskia jätekatokseen. Kunnes tullaan viimeisen laatikon luo, jossa lukee Vanhukset. Hetken tuumittuaan poika heittää äitinsä – tai äitinsä näköisen nuken – kierrätykseen, ja poistuu käsiään pudistellen.

– Tunnelma filmissä on iloinen ja leppoisa, kunnes makaaberi käänne kertoo, mitä suurin osa suomalaisista pelkää, käsikirjoittaja Lasse Paasto Folk-mainostoimistosta kertoo.

Filmin lopputekstissä udellaan, kuka täällä uskaltaa vanheta, ja kerrotaan, että yli puolet suomalaisista pelkää vanhenemisen tuovan mukanaan yksinäisyyden. Lopussa korostetaan yksinäisyyden vastaista työtä.

VANHENEMISEN PELOT

Sama roskisteema toistui kadunvarsijulisteissa, lyhytvideossa sekä Kampissa Narinkkatorilla 1. joulukuuta järjestetyssä suuressa yleisötapahtumassa.

Kampanja näkyi kaduilla marras-joulukuun vaihteessa 166 valaistussa adshel-julistetaulussa sekä 66 mainospilarissa. Valokuvaaja Jere Hietalan kuvaamassa julisteessa – jos tarkasti katsoo – roskakuski on viemässä vanhusta roskiin.

Toiminnanjohtaja Olli Valtonen sanoo, että HelsinkiMissio haluaa palata näkyvyyttä tuoviin ja keskustelua herättäviin mainoksiin.

– Meidän parhaat, palkitut kampanjamme ovat olleet aina provokatorisia. Samalla pitää olla herkkänä, ettei tehokeino käänny itseään vastaan.

Tätä kampanjaa pohjusti valtakunnallinen nettikysely vanhenemisen peloista. Siihen vastasi tuhat 18–75-vuotiasta, puolet miehiä ja puolet naisia.

– Olemme kiinnostuneita myös keski-ikäisten kauhusta vanhenemista kohtaan, Valtonen sanoo.

Kyselyyn vastanneista 57 prosenttia oli huolestunut yksinäisyydestä vanhuudessa. Peräti kahdeksaa kymmenestä vastaajasta huoletti vanhustenhoidon tila.

VANHUSTEN ARVO ESIIN

HelsinkiMissio haluaa haastaa yhteiskuntaa ja kansalaisia kohtaamaan vanhenemiseen liittyviä pelkoja. Se nostaa esiin myös huolen vanhustenhuollon tilasta.

Mainoskampanjan ja tutkimuksen tehneet yritykset lahjoittivat työnsä järjestölle.

– Me maksoimme vain vähäisiä teknisiä kuluja, Valtonen myhäilee.

Hänen mukaansa ihmisten peruspelko on, että vanhukset nähdään vain terveydenhuollon bisneksenä ja kulueränä. Monen oma tuntemus eläkkeelle jäätyään on, että elämä on ohi.

– Haluamme puhua ihmisarvoisesta vanhuudesta ja uskomme, että vanhuuteen voi valmistautua.

Vanhus ei koe itseään tarpeettomaksi ja unohdetuksi, jos hänellä on läheisiä tai tukihenkilöitä jakamassa kiireetöntä aikaa. Silloin hän voi nähdä itsekin oman elämänkokemuksensa valoisat ja arvokkaat puolet.

– Se ihminen, joka ei ole yksin, uskaltaa vanheta, Valtonen tiivistää.

Lahjoita vanhuus, jota kenenkään ei tarvitse pelätä. Tule mukaan auttamaan >

SAKARI SARKIMAA

22.12.2017